Ilmastointi

Ilmastointilaitteen tehtävä

Auton ilmastointilaitteen tehtävänä on parantaa ajoturvallisuutta ja matkustusmukavuutta. Ilmastointi pitää sisätilan miellyttävän viileänä ja kuivana parantaen kuljettajan vireystasoa. Myös kanssamatkustajat ja lapset viihtyvät ilmastoidussa autossa paremmin. Eri merkkisissä ja -mallisissa autoissa ilmastointilaite toimii eri tavalla, joten on tärkeää lukea ohjekirjasta juuri oman auton ilmastoinnin toiminnasta.

Ilmastointilaitteen käyttö

Ilmastointia tulee pitää päällä 5-10 min kuukausittain, vaikka ilmastointia ei kuumuuden tai kosteuden poistamiseksi tarvitsisikaan. Talvisin ilmastointi ei kytkeydy päälle pakkasella. Lämpötila-anturi yleensä estää ilmastoinnin käynnistymisen lämpötilan ollessa alle +4 astetta (autokohtaisia eroja). Talviaikaan ilmastointilaitteen saa päälle yleensä auton ollessa lämpimässä vaikkapa parkkihallissa niin kauan, kunnes auton päällä oleva lumi on sulanut. Ilmastointi käynnistyy kytkettäessä ns. huurteenpoistotoiminto tai puhallus auton tuulilasille ja kytketään sisäkierto päälle.

Ilmastointilaitteen toiminta
Ilmastoinnin ollessa päällä kylmäaineen mukana kiertää kompressoriöljyä, joka voitelee tiivisteet ja o-renkaat estäen tiivisteiden kuivumista ja kylmäaineen vuotamista. Nykyinen R134a kylmäaine on niin ohutta, että sitä häviää keskimäärin 10-20% vuosittain. Tosin tässä on havaittu suuriakin autokohtaisia eroja. Useissa n. 3 v vanhoissa autoissa on ollut kylmäainetta jäljellä alle puolet ohjearvomäärästä. Kylmäainemäärän vähentyessä kylmäaineen mukana kiertävän kompressoriöljyn kierto heikkenee heikentäen kompressorin voitelua.

Syyt kompressorivaurioihin

Suurin osa kompressorivaurioista johtuu siitä, että ilmastointi on ollut päällä, vaikka siinä ei ole ollut riittävästi kylmäainetta eikä tehoja. Ilmastoinnin tehon heiketessä sisälle tuleva ilma ei ole kylmää, vaan haaleaa. Mikäli ilmastointilaitteessa ei ole riittävästi tehoa, kannattaa se tarkistuttaa välittömästi. Ilmastointi kannattaa kytkeä pois päältä lisävaurioiden välttämiseksi.


Ilmastointilaitteiston huolto

Auton ilmastointijärjestelmä vaatii huoltoa siinä missä auton muutkin järjestelmät. Esimerkiksi jos auton renkaasta puuttuu puolet rengaspaineesta, rengas ei välttämättä rikkoonnu ja matka katkea. Rengas vain kuluu nopeammin, kuin oikealla paineella ajettaessa. Sama pätee myös ilmastointijärjestelmään, jossa tulee olla riittävä määrä kylmäainetta. Riittämätön kylmäainemäärä vaurioittaa kompressorin.

Ilmastointijärjestelmässä kuivaimella/suodatinpanoksella on tärkeä tehtävä suodattaa järjestelmän sisäinen kosteus ja kompressorista irronneet metallihiukkaset. Joskus hiukkaset ovat jopa silmin havaittavia. Kosteus yhdessä kompressoriöljyn kanssa muodostaa happoja, jotka syövyttävät järjestelmää sisältä päin aiheuttaen kompressorin vaurioitumisen. Kuivain/suodatinpanos on vaihdettava kolmen vuoden välein, sillä se kykenee imemään itseensä vain rajallisen määrän kosteutta. Tämän jälkeen se voi alkaa lahota ja tukkia järjestelmän. Kuivain/suodatinpanosta vaihdettaessa sen maksimi aukioloaika on n. 25 min. Tyhjiöinti on aloitettava 25 minuutin sisällä, tai kuivain imee  itsensä kylläiseksi ilmankosteudesta ja menee pilalle. Kuivain/suodatinpanos on aina uusittava, mikäli ilmastointijärjestelmä on ollut auki tai täysin tyhjänä esim. kolarikorjauksen, huollon tai muun korjauksen yhteydessä.

Suosituksia ilmastointilaitteen huoltoon:

Ilmastointilaitteen huoltoväliksi suosittelen kolmea vuotta, koska normaalisti kolmen vuoden aikana kylmäainetta säilyy riittävä määrä turvaamaan kompressorin voitelun. Mikäli esim. keväällä ilmastointi tuntuu tehottomalta, se kannattaa tarkistuttaa. Koska talvella ilmastointia on käytetty harvoin päällä, on kylmäainetta saattanut vuotaa järjestelmästä tai lauhdutuspuhallin on saattanut jumiutua.
Tärkeä seikka ilmastointihuollossa on tyhjiöinti ja ennen kaikkea tyhjiöimuaika. Monet autonvalmistajat ja ilmastointikompressorien valmistajat ilmoittavat tyhjiöintiajaksi 50 min. Nykyinen kilpailutilanne on johtanut siihen, että hintaa täytyy saada halvemmaksi, mikä tapahtuu usein lyhentämällä tyhjiöintiaikaa. Lyhennettäessä tyhjiöintiaikaa kosteus ei ehdi poistua järjestelmästä, jolloin ei saavuteta riittävää kosteuden poistoa, jonka vuoksi tyhjiöinti tehdään.
Suosittelen, että huollon yhteydessä desinfioidaan ilmastointilaitteen höyrystinkenno. Ilmankosteus tiivistyy höyrystinkennon pintaan, ja yhdessä pölyn ja ilman epäpuhtauksien kanssa se muodostaa kasvualustan bakteereille. Bakteerikasvusto voi aiheuttaa pahaa hajua ja myös allergisia oireita, kuten iho-oireita tai yskää ja pahimmillaan astmaa.
Autoon virtaava raitis ilma tulee raitisilmasuodattimen kautta. Suosittelen, että raitisilmasuodatin uusitaan kerran vuodessa tai noin 15 000 km välein.
Lisäksi tärkeä asia on itse huoltolaitteen suodattimien ja tyhjiöpumppuöljyn vaihto.


MUISTA KÄYTTÄÄ ILMASTOINTILAITETTA KUUKAUSITTAIN MYÖS TALVIAIKANA!